100 år med Harley-Davidson

Harley-Davidson Company eller HD har eksistert i litt over 100 år. Alt begynte med to venner i Milwaukee, Wisconsin i 1903. William S. Harley står for H i HD. Arthur Davidson er en av tre D's. De to andre D er hans brødre, Walter og William Davidson. William Harley og Arthur Davidson begynte å jobbe med prototypen og til slutt søkte hjelp av Walter og William. Walter var en dyktig mekaniker. William var en erfaren toolmaker. Sammen dannet gruppen HD-selskapet, som senere ble innlemmet.

 

 

 

I løpet av 1903 viste HD ut en total på 3 motorsykler. Alle ble kjøpt og betalt før ferdigstillelse. Grå var standardfargen til de første HD-motorsykklene, som ofte ble kalt "Silent Grey Fellows".

Ved utgangen av 1905 solgte HD-selskapet ikke bare motorsykler, men også motorsykkelmotorer, marinemotorer, reversible propellere og flytende forbrenningsmasser. Prisen på motorsykkelen var $ 200.

HD-motorsykkelens popularitet fortsatte å vokse gjennom det følgende tiåret. I 1914 brukte ni avdelinger i USAs føderale regjering HD. Den amerikanske posttjenesten alene brukte mer enn 4.800 Harley Davidson motorsykler for landlig postlevering.

I 1916 begynte militæret å bruke HD-er i grenseskirmishes med Pancho Villa. Motorsyklene var utstyrt med maskinpistoler. HD motorsykler ble også brukt i første verdenskrig med halvparten av alle produserte produsenter blir sendt utenlands. Krigen var også ansvarlig for etableringen av den første Harley-Davidson Service School. HD-selskapet så et behov og møtte det. Se best biler til salgs volvo.

1920-tallet førte til en slutt på krigen og en begynnelse til verden av racing. HD gjorde ganske stor innvirkning. Harley-Davidson led, men klarte å overleve den store depresjonen og fortsatte å trives gjennom 1930-tallet.

Dessverre kom andre verdenskrig på 1940-tallet, og HD ble presset på nytt igjen.

1950-tallet ga nye, mer aggressive markedsstrategier og ekspansjon for dette flotte selskapet. Igjen krig brøt ut, denne gangen i Korea. Motorsykler ble erstattet i popularitet med militæret med Jeep. HD var fri til å konsentrere seg om sivile forbrukere.

1960-tallet ga så mye forandring for HD som alle andre i USA. Dette var også da selskapet begynte å forgrene seg ut i et ikke-relatert fritidsprodukt med produksjon av 3-hjulede golfbiler. Ved slutten av tiåret dreide disse handlekurvene om lag en tredjedel av USAs marked, og ble til og med brukt tilsynsførende. HD begynte også å markedsføre en omfattende serie med motorsykkel tilbehør.

1970-tallet så fortsatt suksess i racing arena. Store fremskritt ble gjort i motorsykkelen som ble produsert av HD. I slutten av 1970 presenterte selskapet også sin helt nye snøscooter. Kanskje den største endringen var fusjonen mellom HD og AMF.

 

1980-tallet begynte med en tilbakekjøp, og HD-firmaet returnerte til privat eierskap. Selskapet syntes å vise en fornyet interesse for å bygge bedre maskiner. Så mye at de vant kontrakten med California Highway Patrol i 1984, 1985, 1987, 1988 og 1989.

1990-tallet ble innvarslet med utseendet til HDs mest tilpassede fabrikkanpassede motorsykkel til dags dato, FLSTF Fat Boy. Denne sykkelen minner om fortiden mens den fortsatt er oppdatert med tiden. Finn biler til salgs bmw + bilannonser

 

Det tjueførste århundre er kommet og HD er fortsatt sterkt. Den nåværende syklusen inkluderer Sporster, Dyna, Softail, VRSC og Touring Line. Hver linje inneholder flere modeller. Sykler selger nå mellom $ 6 000 og $ 25 000.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar